Önce hece ölçüsü ile oluşturulan şiirler için kullandığımız temel terim ve kavramları tanımlayalım;
Nazım Birimi: Nazım şekillerini belirlemede ölçü olarak kullanılan ve şiirin yapısal açıdan inşasında kullanılan ve kendi içinde organik bütünlüğe sahip bölümlerinden biridir.
Aşık şiirinin nazım birimi ''dörtlüktür.''
Hece Ölçüsü: Aşık tarzının heceli şiirlerinde kullanılan ölçüler ve duraklar. Bunları üç grup halinde ayırabiliriz.
- 4+4+3 ya da 6+5 duraklı, 11' li heceli olan şiirler.
- 4+4 ya da serbest duraklı 8 heceli olan şiirler.
- 4+3 ya da serbest duraklı 7 heceli şiirler
Kafiye Örgüsü (Uyak Düzeni): Belli bir ölçüde söylenmiş olan şiirin içinde uyakların sıralanış ve tekrarlanış kuralları. Aşık şiirinde koşma şekli uyak düzeni ve mani şekli uyak düzeni olmak üzere iki çeşit uyak düzeni vardır.
- Koşma şekli uyak düzeni 8 ve 11 hece ölçülü şiirlerde ya abab-cccb-dddb ya da abcb-dddb-eeeb şeklindedir.
- Mani şekli uyak düzeni ise 7 ve 8 hece ölçülü şiirlerde aaba-ccdc-eefe şeklindedir.
Biçim (Hacim): Nazım birimi dörtlük sayısına bağlı olarak uzunluk ve kısalık veyahut hacim açısından uzun olan destan biçimiyle kısa olan biçimlerin (koşma ve mani) ayırt edilişini sağlayan ölçüt.
- Uzun biçim (destan) en az 5 veya 7 dörtlükten oluşan konuya ve konuyu işleyen aşığın gücüne göre 100 dörtlüğü aşabilen başka bir ifadeyle sınırsız olan biçimdir.
- Kısa biçimler; koşma en az 2 ve en fazla 5 dörtlükten ibaret olan biçimdir. Mani biçimi ise en az bir dörtlükten oluşur. Dörtlük sayısı birden fazla olduğunda ise koşma ve destan biçimlerinin tahditlerine uygun olarak yer aldığı türe göre adlandırılır.
Konu: Şiirde anlatılan şey veya şeyler. Aşık şiirinde konu sınırsızdır. Aşık tarafından herhangi bir nedenle şiirleştirilmeye değer bulunan bir konu ele alınabilir.
Şekil: Şiirin nazım birimi, ölçü ve kafiye örgüsü gibi dış özelliklerine dayalı olarak belirlenmiş yapı. Aşık şirinde koşma ve mani olarak iki şekil vardır.
Anlatım Tutumu (Eda): Yaratıcı veya icracının dinleyicide uyandırmak istediği duygu ve düşünceleri gerçekleştirme amacına yönelik olarak konuya karşı takındığı (övme, yerme, yerinme ''şikayet'', öğüt verme, bilgilendirme ''didaktik'', eğlendirme ''güldürme'', yas tutma ''ağlatma'') gibi geleneksel tavırlar ve bunlara bağlı olarak konuyu işleyiş tarzının her biri.
- Aşık şiiri bağlamında eda bir başka ifadeyle aşığın, şiirinin mesajının icra bağlamında dinleyicide uyandırmasını beklediği duygusal reaksiyona yönelik olarak konuyu ele alışında ezgiyle bütünleşen ve geleneksel olarak kalıplaşmış anlatım tutumu olarak tanımlanabilir.
- Aşık şiirinde herhangi bir tema yukarıda sayılan yedi edayla veya şekilde ele alınabilir. Bir başka söyleyişle her hangi bir konuyu işleyen bir aşık işlediği konunun icrasıyla dinleyicisi üzerinde yedi açıdan veya aşığın şiiriyle verdiği mesajın niteliği yedi kategoriden birinde ele alınabilir. Çok nadir olarak şiirde birden fazla işleyiş tarzı bulunabilir.
Ezgi: Konu ve anlatım tutumu açısından (şekil ve biçimle ''hacim'' beraber) türü belirleyen geleneksel aşık havası veya havaları.
Tür: Bir nesnenin bir benzerinin üretilebilmesi şartlarını haiz olarak üretilen nesneler grubu. Bu formülün aşık şiiri için uygulanışı; bir aşık şiirinin şekil, ezgi, biçim (hacim) açısından benzerlerinin üretilebilmesi şartlarının belirlendiği ve bu şartlara göre oluşan benzerleriyle birlikte oluşturduğu, kalıplaşmış icra ve geleneksel işlevlere sahip şiir gruplarından her biri, şeklindedir.
Bu şekilde tanımladığımız kavramları kısa formüller halinde göstermek gerekirse;
- Bir aşık şiirinde türün formülasyonu: (şekil + ezgi + biçim(hacim) +geleneksel icra bağlamı = tür) şeklindedir.
- Bir aşık şiirinde şeklin formülasyonu: (nazım birimi + ölçü + kafiye veya uyak şeması = şekil) şekindedir.
- Bir aşık şiirinde ezginin formülasyonu: (konu + anlatım tutumu (eda) + şekil =ezgi) şeklindedir.
- Bir aşık şiirinde biçimin (hacim) formülasyonu: (dörtlük sayısı (uzunluk-kısalık) + konu = Biçim(hacim) şeklindedir.
Bu kavramların tanım ve tür formülasyonuna göre, aşık tarzı şiir geleneğinin heceli türleri şu şekilde tasnif edilebilir:
- Biçim(hacim) bakımından
a. Kısa biçimler: 1. Koşma 2. Mani
b. Uzun biçimler: 1. Destan, şeklindedir.
Kısa Biçim:
Koşma
|
En az: 2 dörtlük
En çok:5 dörtlük
|
Kısa biçim:
Mani
|
En az: 1 dörtlük
En çok : Türüne göre
değişebilir
|
Uzun içim:
Destan
|
En az: 5 veya 7
dörtlük
En çok: Sınırsız
|
2. Şekil bakımından:
- Mani
- Koşma şeklindedir.
Heceli şiirlerin şekil şeması
Ölçü
|
Nazım birimi
|
Uyak şeması
|
|
Mani
|
7
|
dörtlük
|
aaba
|
Koşma
|
5-6-7-8-11
4+4=8
4+4+3=11
6+5=11
|
dörtlük
|
Aaaba-cccb-dddb
Abcb-dddb-eeeb
Abab-cccb-dddb
|
3. Ezgi bakımından
- Ağıt
- Güzelleme
- Koçaklama
- Taşlama
- Semai
- Varsağı
- Diğer koşma ve destanlar
4. Aşık Tarzı Heceli Şiir Türleri
A. Koşma Türü
- Koçaklama Koşmalar
- Güzelleme Koşmalar
- Ağıt Koşmalar
- Taşlama Koşmalar
- Ezgi, şekil ve konuya bağlı diğer koşmalar
B. Destan Türü
- Koçaklama destanlar
- Güzelleme destanlar
- Ağıt destanlar
- Taşlama destanlar
- Ezgi, şekil ve konuya bağlı diğer destanlar
C. Semai türü
- Semai (heceli)
- Semai (aruzlu)
D. Varsağı türü
Aşık Tarzı Edebiyat Geleneğinde Heceli Şiirlerin Tür Şeması
Ezgi
|
Konu
|
Anlatım
Tutumu (eda)
|
Şekil
|
Biçim (hacim)
|
Tür
|
Koçaklama
|
Kahramanlar
Ve Savaşlar
|
Övme
|
Koşma
|
Koşma
Destan
|
Koçaklama
koşma
Koçaklama
destan
|
Taşlama
|
Kişi veya kişileri
tenkit
|
Yerme
|
Koşma
|
Koşma
Destan
|
Taşlama koşma
Taşlama destan
|
Güzelleme
|
Doğa ve insan
güzellikleri
|
Övme
|
Koşma
|
Koşma
Destan
|
Güzelleme
Koşma
Güzelleme
destan
|
Ağıt
|
Ölen kişi veya
kişiler
|
Yas
tutturma
|
Koşma
|
Koşma
Destan
|
Ağıt koşma
Ağıt destan
|
Diğer
Koşma
Havaları
|
Her konuda
olabilir
|
Nasihat
Didaktik
Şikayet
Mizahi
Ve diğer
|
Koşma
|
Koşma
Destan
|
Ezgi, şekil ve
Konusuna bağlı olarak adlanan diğer
koşmalar
|
Diğer
Destan
Havaları
|
Her konuda olabilir
|
Nasihat
Didaktik
Şikayet
Mizahi
Ve diğer
|
Koşma
|
Koşma
Destan
|
Ezgi, şekil ve
Konusuna bağlı olarak adlanan diğer
destanlar
|
Varsağı havaları
|
Sevgi ve
güzellik
|
Yiğitleme
|
Koşma
|
Destan
|
Destan türü yoktur
|
Semai
havaları
|
Ayrılık, sevgi
ve güzellik
|
Güzelleme
Methiye
|
Koşma
|
Koşma
|
Destan türü yoktur.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder